8 20

Organisatie van ons VMBO



De structuur van het VMBO in het algemeen

Het VMBO kent een aantal opleidingen en heeft een voorbereidende rol voor het MBO/HAVO.
De theoretische leerweg (TL) leidt op voor MBO niveau 4 en doorstroom HAVO.
De gemengde leerweg (GL) leidt ook op voor MBO niveau 4.
De kaderberoepsgerichte leerweg leidt op voor MBO niveau 3 en 4.
De basisberoepsgerichte leerweg leidt op voor MBO niveau 2.


De opleiding MBO niveau 1 Horeca, Voeding en Voedingsindustrie (HVV)
De opleiding MBO niveau 1/2 Bakkerij
De opleiding MBO niveau 2 Horeca


De François Vatel biedt al deze opleidingen aan.

 

GL/TL+ op de François Vatel vmbo! Waar staat de + voor ?

Deze staat voor het beroepsgerichte vak, het 7e vak! Omdat je dit volgt, kun je een TL diploma halen over 6 theoretische vakken met een certificaat dat aantoont dat je een beroepsgericht vak hebt gevolgd. Je volgt praktijklessen horeca, sport & evenementen en Media, Vormgeving & ICT (MVI). Wanneer je voor een van de volgende theorievakken een onvoldoende scoort, dan kun je dat vak wegstrepen en een GL diploma halen. Het gaat om de vakken wiskunde, geschiedenis of economie. Voor een GL-diploma dient het beroepsgerichte vak met een voldoende afgesloten worden. Zo heb je dus meer kansen op een diploma.

  • Hoe ziet de GL/TL opleiding eruit ?

In de onderbouw volg je de basisvorming met accenten op het beroepsgerichte vak. In het derde jaar start je met je examenprogramma, dit volg je twee jaar. De schoolexamens worden volgens het PTA. (Programma van Toetsing en Afsluiting) afgenomen. Daarnaast sluit je, middels een centraal praktisch examen (CSPE) in het derde jaar de onderdelen uit het profielvak HBR af. Het vierde leerjaar sluit je af met het centrale schoolexamen (CSE) en de keuzedelen behorende bij het beroepsgerichte vak. Dit totale programma levert jou het diploma op.

  • Wat kun je met het diploma doen ?

Als je het GL diploma hebt gehaald, dan kun je door naar een opleiding op niveau 4 van het MBO. Wanneer je het TL+ diploma hebt gehaald dan kun je doorstromen naar de HAVO (profiel Economie & Maatschappij en Cultuur & Maatschappij) of naar MBO niveau 4. Het kan zijn dat de school waar je je opleiding wil vervolgen aanvullende eisen stelt, bijvoorbeeld m.b.t. het gemiddelde cijfer voor de eindexamenvakken die je behaald hebt.

  • Als ik de TL+ of de GL niet haal, kan ik dan afstromen naar de kaderopleiding ?

Ja, dat kan in een aantal gevallen. Het hangt heel erg van het moment af dat je afstroomt.. Het is nl. zo dat leerlingen binnen de kaderopleiding veel meer praktijk krijgen, vooral in de bovenbouw. Het kan zijn dat dat niet meer in te halen is.

KBL/BBL op de François Vatel vmbo

Vakmanschap! Dat is iets om trots op te zijn en levert altijd een goede baan op. De vraag naar goed geschoolde basis- en kaderberoepsgerichte leerlingen is hoog. Naast de theoretische vakken is het beroepsgerichte vak een belangrijk onderdeel van deze opleidingen. In de onderbouw maak je al direct een keuze of je HBR of MVI wil gaan volgen. In een van deze twee richtingen maak je in de derde klas een CSPE. In de vierde klas mag je je gaan specialiseren. We hebben hiervoor 4 TOP-programma’s ontworpen.

Naast de beroepsgerichte vakken worden natuurlijk ook algemeen vormende vakken aangeboden om te zorgen dat je een TOP-diploma haalt aan het eind van het 4e leerjaar. Met dat diploma stroom je door naar het MBO voor een aansluitende beroepsopleiding.

 

Magister 

Onze school werkt met het leerlingvolgsysteem Magister. Dit programma is voor de ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen vanuit huis te gebruiken. Daardoor zijn de resultaten direct voor iedere leerling en ouder te raadplegen. Ook is te laat komen (Let op: volgens de landelijke normen telt te laat komen mee voor de absentie) en de aan- en afwezigheid van onze leerlingen en dergelijke daarin te zien. Wij streven er naar ook het huiswerk in Magister te noteren. Uiteraard wordt voldaan aan de regels omtrent privacy. 

 

Bevorderingsrichtlijnen onderbouw 

De onderbouw duurt twee jaar. In deze tijd worden algemene doelen behaald en wordt een goede basis gelegd voor de bovenbouw. Leerlingen krijgen in deze twee jaar schooleigen toetsen en cijfers. Deze vindt u terug in het rapport dat u elke periode van de mentor ontvangt. Daarnaast doet de school mee aan landelijke Cito-toetsen die de ontwikkelingen van de leerlingen op het gebied van taal, wiskunde en Engels meten. De resultaten van al deze toetsen zijn belangrijk voor het advies dat het docententeam geeft aan het eind van elke klas advies voor de basis- , kader-of de gemengd/theoretische leerweg. Aan het eind van de 2e klas is dit advies bindend. Dan wordt gekeken naar de totale leergeschiedenis van het kind en worden alle zaken die voor de schoolcarrière van de leerling van belang zijn meegenomen. De exacte overgangscriteria kunt u vinden bij de downloads onder het kopje bevorderingsrichtlijnen.

 

Bevorderingsrichtlijnen bovenbouw

Uitgangspunt bij de overgangsvergadering is het bepalen of de leerling een startkwalificatie heeft voor het volgende leerjaar. Om dit proces zo zorgvuldig mogelijk te doorlopen en de kans van slagen te maximaliseren worden alle leerlingen op basis van onderstaande criteria besproken.

  • Rapportcijfers
  • Uitslagen van de CITO-toetsen
  • Rapportages studiewerkhouding

De exacte overgangscriteria kunt u vinden bij de downloads onder het kopje bevorderingsrichtlijnen.

 

Examenstructuur beroepsgerichte vakken

De François Vatel vmbo bouwt voort op haar successen door de volgende profielen aan te bieden: HBR: horeca, bakkerij en recreatie (hierbij worden de richtingen koken/serveren en brood en banket samengevoegd en uitgebreid met een deel recreatie). MVI: media, vormgeving & ICT (de oude ICT-route in een prachtig nieuw jasje).

Binnen elk profieldeel krijgen leerlingen algemene kennis en vaardigheden aangeboden, als ook professionele kennis en vaardigheden. Hierbij valt te denken aan:

  • berekenen hoeveel een dienst of een product kost en wat je in een brief naar de klant moet schrijven als je de rekening stuurt
  • hoe je een telefoongesprek of een sollicitatiegesprek moet voeren.

Ook krijgen alle leerlingen krijgen loopbaan oriëntatie en loopbaanontwikkeling. Dit vak bereidt hen voor voor op de beroepen schoolkeuzes voor een verdere loopbaan. Vragen als ‘wat kan ik het best en hoe weet ik dat?’ of ‘waar ga en sta ik voor en waarom dan?’ of ‘wie kan mij helpen mijn doel te bereiken? worden in die lessen beantwoord. De leerling maakt zijn loopbaanontwikkeling zichtbaar in een loopbaandossier.

Alle leerlingen lopen een periode stage. Ook over de stages worden leerling en ouder(s)/verzorger(s) nader geïnformeerd.

 

Profiel HBR: Horeca, Bakkerij en Recreatie In deze opleiding leer je o.a.:

  • hoe je in onze keuken voor veel gasten een pracht maaltijd bereidt,
  • hoe je in ons restaurant als gastheer of gastvrouw gasten ontvangt en hoe je servicegericht te werk gaat,
  • hoe je als baliemedewerker van een reisbureau een reis voor een klant kunt uitzoeken en/of boeken
  • hoe je als recreatieleider op bijv. een camping een sportactiviteit bedenkt en begeleidt.

 

Profiel MVI: Media, Vormgeving en ICT In dit profiel leer je o.a.:

  • een audiovisuele (AV) productie maken van script tot film en deze presenteren
  • een AV animatie maken en presenteren van script tot eindproduct
  • en 2D en een 3D mediaproduct maken en presenteren
  • hardware onderhouden
  • software installeren en veelvoorkomende problemen oplossen
  • eindgebruikers informeren en adviseren over ICT- producten en het gebruik hiervan
  • een website ontwerpen en maken

 

Bovenbouw: 2-jarig examen

De leerlingen beginnen in het derde leerjaar met de schoolexamens. Alle cijfers die ze voor deze schoolexamens in het derde leerjaar krijgen, tellen al mee voor het uiteindelijke schoolexamencijfer (SE). Het vierde jaar wordt afgesloten met een CE (Centraal Examen)en het CSPE (het centrale praktische examen).

Alle informatie over het examen kun je vinden bij downloads onder het kopje PTA/examenregelement. 

 

Examinering profielvak

Voor de bepaling van het eindcijfer voor het profielvak tellen de resultaten van het se (als de school dat afneemt) en het cspe elk voor 50% mee. Het schoolexamen moet afgesloten zijn voor dat de leerling deelneemt aan het centraal examen.

De opbouw van het eindcijfer voor het profielvak in schema:

Het cijfer behaald voor het cspe telt één keer mee in het berekenen van het gemiddeld over de centrale examens.

Dit gemiddelde moet ten minste een 5.5 zijn.

Beroepsgerichte keuzevakken

Elk beroepsgericht keuzevak wordt middels een schoolexamen (se) (conform het PTA) afgesloten. Dit levert per keuzevak een afgerond cijfer (tevens afgerond eindcijfer) se op.

Combinatiecijfer

Het gemiddelde van de eindcijfers se van vier keuzevakken vormen samen het combinatiecijfer dat meetelt voor de uitslag bepaling.

De opbouw van het combinatiecijfer keuzevakken in een schema:

Uitslagbepaling

Het eindcijfer voor het profielvak en het combinatiecijfer voor de beroepsgerichte keuzevakken tellen elk één keer mee bij het beantwoorden van de vraag of een leerling geslaagd is. 

Bij leerlingen die niet voldoen aan de normen, brengt de overgangsvergadering een advies uit over het vervolgtraject. Diegenen die bovenstaande normen niet halen op kaderniveau kunnen bevorderd worden naar klas 4 op basisniveau indien de vergadering hiertoe wel voldoende mogelijkheden ziet. Als de leerling niet wordt bevorderd is het niet uitgesloten dat de leerling opnieuw kader-niveau doet. Dit hangt af van de reden(en) dat de leerling niet voldoende gepresteerd heeft om over te gaan alsmede van de resultaten die in voorgaande jaren behaald zijn. De overgangsvergadering geeft een bindend advies.

 

Schoolexamens in de bovenbouw

Het examen van het VMBO bestaat uit een centraal deel (CE) en uit schoolexamens (SE).

Het totale examen op basis- en kaderniveau omvat de verplichte vakken Nederlands, rekenen, Engels, economie, theorie en praktijk van de vakrichting, maatschappijleer, lichamelijke opvoeding (Lo) en ckv (culturele en kunstzinnige vorming) en een van de vakken wiskunde, Duits, nask of biologie. De vakken lo, ckv en maatschappijleer moeten voldoende of goed zijn om te kunnen slagen voor het eindexamen.

Het totale examen op GTL-niveau omvat de vakken Nederlands, rekenen, Engels, Duits, wiskunde, economie, geschiedenis en het praktijkvak. Voor de gemengde leerweg telt het praktijkvak als examenvak en mag je één van de drie vakken wiskunde, Duits of geschiedenis laten vervallen.

Het onderwijsprogramma in 3- en 4-VMBO is modulair van opzet. Het schooljaar is verdeeld in periodes, waarin de modules worden aangeboden. De leerlingen werken volgens een planning die is vastgelegd in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). In deze planning is te vinden hoe zwaar elk schoolexamen meetelt voor het eindcijfer van het schoolexamen van het betreffende vak.

Elke leerling heeft recht op inzage in het afgenomen schoolexamen. Na elke periode zullen de ouder(s)/verzorger(s) een totaalrapportage ontvangen over de tot dan toe behaalde resultaten. De resultaten van de schoolexamens worden door de school bijgehouden in Magister. Iedere leerling en ouder kan Magister raadplegen en via Magister de resultaten van de leerling inzien. De cijfers van het schoolexamen (moeten) worden opgestuurd naar de IB-groep (de instantie die alle gegevens over het bekostigde onderwijs in Nederland verzamelt) voordat het centrale examen begint.

 

MBO opleidingen

Voor de MBO niveau 1 ontvangen de leerlingen na afronding van de opleiding een startbekwaamheid voor iedere MBO 2 opleiding.
Voor MBO niveau 2 ontvangen de leerlingen na afronding van de opleiding een diploma voor iedere MBO 3 opleiding.