6 20

Zo zijn onze manieren



Wat is de aanpak “Lessen In Orde”?

Lessen in Orde is gebaseerd op het afstemmen van de pedagogisch-didactische aanpak van leerkrachten op elkaar zodat er sprake is van leefregels die op iedere plek gedragen en toegepast worden. Op deze manier versterkt de aanpak van de ene leerkracht die van de andere en creëren zij samen een vertrouwde en dus veilige, plezierige omgeving. Een belangrijke basis voor goede resultaten.

Voorspelbaarheid

Door onze heldere, gestructureerde aanpak is het voor de leerlingen duidelijk wat de regels zijn en dat zij een reactie kunnen verwachten als zij die regels overtreden.

Systematische aandachtsverdeling

Lessen in Orde is een systematische leerlijn die moet leiden tot zelfstandig leren en zelfverantwoordelijk gedrag van de leerling. Hierdoor krijgen in ieder geval alle leerlingen aandacht van de docent. Het is bovendien een preventieve aanpak van gedragsproblemen.

Gedrag

Duidelijke regels tijdens de lessen zorgen voor een veilige leeromgeving. Een veilige school betekent niet alleen veiligheid tijdens de lessen, maar ook buiten de lessen. Daarom hanteren de collega’s van de François Vatel duidelijke gedragsregels die o.m. in het onderdeel ‘schoolregels’ zijn verwoord. Wij gaan uit van respect, aandacht, en interesse voor elkaar om op die manier een veilig, prettig leef-en leerklimaat te creëren. Zowel binnen onze beroepsprofielen waarin een juiste houding van belang is, als ook daarbuiten. Ook hierbij is een gemeenschappelijke aanpak van iedereen op school van belang.

 

Schoolregels

‘Regels zijn er niet om mensen in te perken, maar om juist iedereen de ruimte geven om zich binnen bepaalde grenzen optimaal te kunnen ontwikkelen.’ Dit doen wij vanuit de drieslag Respect, Medeverantwoordelijkheid en Bereidheid tot leren (RMB).

 

  1. Wij zijn geweldloos en gaan respectvol met elkaar, elkaars materialen en de omgeving om.
  2. Wapens, alcohol, drugs, roken, energy-dranken en vuurwerk zijn verboden.
  3. Eten en drinken is alleen toegestaan in de centrale hal, leerlingenrestaurant (aula) en schoolplein. Het meenemen van een flesje water in de klaslokalen is toegestaan. Kauwgom is in de hele school niet toegestaan.
  4. Telefoons en andere elektronische apparatuur mogen in de klaslokalen niet storend aanwezig zijn.
  5. Het maken en verspreiden van foto-/film-/geluids-materiaal van anderen is niet toegestaan.
  6. We verwachten van iedereen dat ze gepast gekleed naar school komen. Jassen en petten worden opgeborgen in de locker of aan de kapstok.
  7. Wij zijn op tijd aanwezig in de lessen en zorgen ervoor dat we alle benodigde spullen bij ons hebben.
  8. Wij dragen in de praktijklessen de voorgeschreven vakkleding. Deze is schoon en veilig. Vakkleding wordt alleen op school gedragen. Tijdens de pauze mag je deze dragen op het schoolterrein.
  9. Bij een tussenuur nemen leerlingen plaats in de kantine of op het schoolplein.

N.B.!

  • Bij specifieke situaties kan het managementteam dispensatie verlenen op de regels.
  • Bij (vermoeden van) overtreding van de Nederlandse wet neemt de school contact op met de politie.

Nog een bijzondere regel om de veiligheid van uw kind te waarborgen:

Onder schooltijd is het niet toegestaan buiten het schoolterrein te verblijven, dus ook niet tijdens een tussenuur. Dat betekent ook dat de leerlingen niet onder schooltijd naar het winkelcentrum mogen.

 

Lockers

Omwille van de veiligheid behoudt de directie zich het recht de lockers te controleren.

 

Corvee diensten

Iedereen van de François Vatel is medeverantwoordelijk voor de orde en netheid in en om het gebouw. Voor de ruimten die gemeenschappelijk worden gebruikt, is een corveedienst ingesteld, die vervuld wordt door de 1e en 2e klassen. Onze conciërges zijn verantwoordelijk voor de algehele gang van zaken omtrent de corveedienst. Aan het begin van het schooljaar wordt een schema uitgereikt waarop de data en tijden staan vermeld waarop de leerling corvee heeft. Drie keer per dag na de pauze mogen deze leerlingen tien minuten later in de les komen om de school en haar omgeving schoon en netjes te houden.

Incidentenregistratie

Incidenten worden door ons genoteerd in het leerlingvolgsysteem (Magister). Dit wordt regelmatig ingezien door degenen die daartoe gerechtigd zijn. Daardoor kunnen wij gepaste actie ondernemen. Dit kan neerkomen op het afhandelen van het incident en het oplossen van de problemen die dat incident met zich meebrengt. Het kan ook zo zijn dat wij beleid ontwikkelen op het voorkomen van incidenten. Dit zal vooral daar spelen waar incidenten vaker voorkomen.

 

Coördinatoren sociale veiligheid

Wij zorgen met elkaar voor een sociaal veilige omgeving en gaan pesten tegen. Mw. W. Schoorl en dht. L. Tuitel zijn onze coördinatoren sociale veiligheid. Zij hebben up-to-date kennis van (diverse wijzen van) pesten en van de mogelijke gevolgen daarvan voor iedere betrokkene. Zij zorgen voor systematische en structurele aanpak om pestgedrag op school te stoppen door het inschakelen van docenten, mentoren, leerlingbegeleiders, directie en eventueel externe instanties.

 

Gedragscode voor het personeel

Binnen Spinoza hebben wij een omgang en integriteitscode voor het personeel, alle personeelsleden binnen Spinoza worden geacht te handelen conform de gestelde regels hierin. Voor de inhoud verwijzen wij u naar www.scholengroepspinoza.nl

 

Fietsen en scooters

Fietsen en scooters mogen uitsluitend in de stalling en in de gele vlakken worden gezet. Ze dienen goed op slot gezet te worden. In de stalling mag de motor niet draaien. Leerlingen blijven niet hangen in de stallingen.

 

Schoolkantine

De school heeft een Gezonde Schoolkantine. Dit wil zeggen dat minimaal 75% van het totale aanbod (schoolkantine én automaten) uit gezondere basisproducten bestaat. Het gaat hierbij om producten afkomstig uit de Schijf van Vijf, zoals brood, groente, fruit, vruchtensap, zuivel, vlees, vis, thee en water. Het kan weleens gebeuren dat de schoolkantine gesloten is. Dan is het raadzaam om zelf een lunch mee te nemen. Immers de leerlingen mogen in de pauzes niet van het school- plein.In het geval dat de schoolkantine gesloten zal zijn, zal dit tijdig aan de leerlingen verteld worden, zodat zij daar rekening mee kunnen houden.

Systeem groene & rode kaarten

De school werkt met een systeem met rode en groene kaarten.

Wanneer een leerling een rode kaart krijgt betekent dit dat de leerling uit de les wordt verwijderd. Voor de verdere stappen: zie paragraaf ‘Lesverwijdering’.

Leerlingen kunnen ook een groene kaart krijgen. Dit geldt als een time-out, waarbij leerlingen voor een bepaalde tijd moeten werken in de mediatheek.

Verwijderingsprotocol

Binnen onze school zijn er maar twee aanleidingen om leerlingen te verwijderen uit een les.

  • De leerling veroorzaakt een onveilig klasklimaat voor leerlingen of docent (bijv. bedreiging/intimideren van leerling en/of docent).
  • Een structurele verstoring (bijv. al meerdere keren gewaarschuwd) van het leerklimaat waardoor de rest van de klas niet toekomt aan leren.

Bij een verwijdering uit de les is er dezelfde dag telefonisch contact tussen de docent die de verwijdering heeft gedaan en ouder(s)/verzorger(s) van de verwijderde leerling. Een verslag van de verwijdering wordt door de lesgevende docent in magister gezet. Voor 1 verwijdering geldt 1 uur nablijven met een maximum van 3 verwijderingen en 3 uur nablijven. Bij een 4e verwijdering en verder blijven leerlingen 3 uur per verwijdering na. De mentor en teamleider kunnen hier in overleg van afwijken voor een passende maatregel (bijvoorbeeld contact door de mentor, teamleider, blokrooster of schorsing).

Procedure docent bij een lesverwijdering:

  1. Bij het verwijderen van een leerling wordt een volledig ingevulde rode kaart meegegeven, dus inclusief een opdracht die je in de mediatheek kan maken. Ook wordt op dat moment in magister aangevinkt dat de leerling uit de les is verwijderd.
  2. Aan het einde van de les komt de leerling terug met het verwijderingsformulier en volgt er een gesprek of een afspraak voor het gesprek. Dit gesprek moet plaatsvinden voor de start van de volgende les. In dit gesprek wordt het gemaakte werk en de reden tot verwijdering besproken. Doel van het gesprek is het maken van een nieuwe start de les erna.
  3. De lesgevende docent neemt dezelfde dag contact op met de ouder(s)/verzorger(s) van de verwijderde leerling.
  4. De lesgevende docent plaatst een verslag van de verwijdering en het gesprek met leerling en ouder(s)/verzorger(s) in magister.
  5. Wanneer het gesprek met de leerling nog niet heeft plaatsgevonden, kan deze leerling de volgende les nog niet starten. De leerling wordt met een groene kaart met de lesopdracht in de mediatheek geplaatst.

Procedure leerling bij een lesverwijdering:

  1. Wanneer je uit de les wordt verwijderd door de docent moet je je melden met een volledig ingevulde rode kaart, dus inclusief een opdracht die je in de mediatheek kan maken.
  2. Bij de mediatheek laat je je meegekregen opdracht zien. Daarna vul je het verwijderingsformulier in (waarom ben je verwijderd, mogelijke oplossing, enz.).
  3. Je lesverwijdering wordt genoteerd in Magister waarna een brief en sms naar je ouder(s)/verzorger(s) wordt verstuurd (bij elke verwijdering krijgen je ouder(s)/verzorger(s) een sms en een brief).
  4. Aan het einde van het lesuur moet je met het gemaakte werk en het verwijderingsformulier terugkomen bij de docent. De docent kan nu een afspraak met je maken voor een gesprek en zal het gemaakte werk nu of later bekijken. De docent neemt contact op met je ouder(s)/verzorger(s). De gemaakte afspraken worden door de docent in magister gezet.
  5. Wanneer je punt 1 t/m 4 goed hebt gevolgd, mag je de volgende keer weer de les in.

Afwijkende maatregelen door de schoolleiding

De schoolleiding kan altijd een andere maatregel bepalen. Dit hangt af van de ernst van het gedrag van de leerling op school. Bij blijvend wangedrag kan het management je van school schorsen of zelfs van school verwijderen. Bij een externe schorsing, langer dan 48 uur, zal altijd de afdeling leerplicht en de onderwijsinspectie worden geïnformeerd.

N.B. Leerlingen die intern of extern geschorst worden volgen tijdens hun schorsing het huiswerk in Magister/Google classroom/lesplanner. Daarnaast kunnen ze door de mentor/schoolleiding een extra taak opgedragen krijgen gedurende de schorsing.